Select Page

Wat doet u als uw cruciale medewerkers morgen hun ontslag indienen? Het is niet iets waar ondernemers aan denken, maar het gebeurt elke dag bij grote en kleine bedrijven. Hoe loyaal uw medewerkers ook zijn, er is geen manier om te voorspellen wanneer iemand vertrekt of moet worden ontslagen. Daarom heeft ook uw bedrijf een tactisch personeelsplan nodig: Voor noodsituaties, maar ook voor uw continuïteit op langere termijn.

Het belang van een tactisch personeelsplan

Werknemers zijn aan uw bedrijf gehecht en omgekeerd. We vertrouwen graag op onze vaste werknemers: u hebt tenslotte hopelijk goede, betrouwbare mensen aangenomen. Daardoor zijn we nog wel eens verrast als mensen plotseling vertrekken.

Als de nood u dwingt om snelle besluiten te nemen kan het zijn dat u de verkeerde persoon inhuurt om de klus te klaren. Het ontwikkelen van een strategisch personeelsplan en investeren in de groei van junior personeelsleden zorgt ervoor dat u een gekwalificeerde vervanger heeft als mensen onverwacht vertrekken.

Personeelsbeleid is één van de cruciale functies van management, dat verder gaat dan het plaatsen van vacatures wanneer nodig en het verwerken van de jaarlijkse voortgangsgesprekken. Het verdient een plan op niveau.

Waar moet u op letten bij het maken van een personeelsplan?

Het eerste wat u moet doen bij het ontwikkelen van een tactisch personeelsplan voor uw bedrijf, is het hanteren van een “altijd zoekende” mentaliteit. Het is van vitaal belang om te beginnen met het vinden van gekwalificeerde kandidaten voordat u ze ooit nodig heeft, zodat u de juiste mensen op uw radar heeft in geval van een noodsituatie.

Blijf in contact met potentiële medewerkers

Zorg voor adequate functiebeschrijvingen voor al uw functies en plaats uw vacatures op vacaturebanken, zelfs als u geen vacature open hebt. Het doel is om een ​​pool van potentiële werknemers te verzamelen die gekwalificeerd zijn voor de rollen die je (in de toekomst) hebt.

Zorg dat u high potentials op uw netvlies hebt. Houd een dossier bij over deze kandidaten en houd contact met hen om te meten of ze nog steeds geïnteresseerd zijn en aangesloten te houden bij uw bedrijf. U kunt dit doen met een regelmatig e-mailbericht over het nieuws van uw branche, een praatje te maken over hun carrièredoelen of ze gewoon op de hoogte te houden van potentiële kansen die uw bedrijf binnenkort mogelijk heeft.

Investeer in uw huidige medewerkers

Het is een goed idee om de vaardigheden van uw huidige medewerkers te evalueren voordat u op zoek gaat naar externe kandidaten. Rekruteren van binnenuit garandeert dat u de functie invult met iemand die al bekend is met uw bedrijfscultuur.

Neem de tijd om carrièredoelen te bespreken met uw junior medewerkers. U leert wat ze willen en welke mogelijk in aanmerking komen voor toekomstige promotie. Als u weet dat een medewerker geïnteresseerd is in ontwikkeling, werk dan met hem samen om een ​​plan te maken van dingen die hij moet leren of doen om hem de nodige ervaring te geven.

Maak een dieptekaart

Maak een ‘dieptekaart’ voor elke cruciale positie in uw organisatie. Uw doel zou moeten zijn om voor elke rol ten minste één interne kandidaat en één externe kandidaat uit uw bestanden te hebben. Dit garandeert dat u weet wie u moet benaderen als een vacature plotseling tot stand komt en dat de tijd, die het wervingsproces in beslag neemt, korter wordt.

Met deze tactische stappen zorgt u ervoor dat, zelfs als iemand onverwacht uitvalt, de continuïteit van de onderneming is gewaarborgd. In dit blog leest u hoe u in 6 stappen naar strategische personeelsplanning opstelt.